Min vej tilbage på arbejdsmarkedet er den sunde vej

Jeg bruger jo den her blog til både at skrive lidt om min forkærlighed for modeljernbaner, men jeg tillader mig altså også at skrive lidt privat her og der. Og noget det som jeg tidligere har skrevet om på bloggen her, er at jeg har haft en arbejdsulykke. Den kom jeg mig, og mens jeg mig over den tog jeg nogle kurser så jeg kunne blive endnu skarpere end før.

Men det var ikke bare mentalt jeg havde brug for at være skarp, også fysisk skulle jeg tilbage igen. Det kom jeg hos en fysioterapeut, som udover de øvelser vi lavede også anbefalede mig at købe proteinpulver herfra : https://www.reloadenergy.dk/ 

Men er proteinpulver ikke doping tænkte jeg ?

Det var faktisk den første tanke jeg fik, da jeg ikke ligefrem er fitnesstypen selv, men så lærte jeg det her om proteinpulver af min fysioterapeut.proteinpulver-reload-energy-w1240-h440-fill

Hvis du går til et motionscenter, har du sikkert hørt de fyre som vægt maskiner taler om protein shakes de drikker efter træning, og hvad slags ryste de foretrækker. Protein pulver – lavet i en shake eller forbruges som du vil – bliver mere og mere populær som kosttilskud.

Du kan købe protein pulver i hver ernæring butik og over hele internettet. Du kan endda finde forblandet, klar-til-drikke protein shakes i mange butikker. Men er protein pulver lige for bodybuildere, eller kan den gennemsnitlige daglige atlet gavn af dem så godt?

Protein pulver findes i mange forskellige udgaver. De tre mest almindelige er valle, soja, og kasein protein. “Valle er den mest anvendte, fordi det er et vandopløseligt mælkeprotein,” sagde min fysioterapeut Helle Hortning

“Det er også et komplet protein, så derfor er det ideelt at bruge som proteinpulver når du skal genopbygge efter en arbejdsskade.”

(Komplette proteiner indeholder alle ni af de aminosyrer, der er nødvendige for humane kostbehov.) Mennesker, der er veganer kan foretrækker sojaprotein, selvom min fysioterapeut bemærkede, at dens smag undertiden betragtes at være knap så lækker, og det ikke opløses så godt i vand.

Protein pulver kan både være billigt og dyrt

“For den knap så seriøse motionist, der ikke har et specifikt behov med hensyn til kvaliteten af proteinpulveret er prisen er ikke så vigtig,” siger Mette Hortning. “Så hvis du alligevel ikke kommer til at bruge dit proteinpulver så ofte, kan du få stort set den samme fordel ud af de mindre dyre, end at skulle betale i dyre domme. Prøv dig frem! ”

Man kan få mange af de proteiner man har brug for igennem kød og grøntsager. Men med de store mængder som man anbefaler er det for mange mere bekvemt at få et tilskud proteinpulver i en shake, eller en pandekage ( for eksempel)

I hvilke sammenhænge kan man få brug for det ?

  • Når du vokser.En teenager har brug for mere protein til brændstof til hans træning, fordi hans krop stadig vokser og bruger mere protein i almindelighed.
  • Når du starter et træningsprogram. I opstarten når du vil bygge flere muskler på din krop har du mere brug for protein end længere henne i fasen. Du får brug får en slags boost.
  • Når du skal skalere din træning. Hvis du er vant til kun at løbe 5-10 km, og du vil løbe et marathon kan proteinpulver hjælpe dig med vedligeholde , og udbygge, din muskelmasse
  • Når du får en skade. Motionister med sportsskader har ofte brug for mere protein til at hjælpe dem resitituere.
  • Hvis du er veganer. Folk, der følger en vegansk eller vegetarisk livsstil fjerner en række fælles proteinkilder fra deres kost, herunder kød, kylling og fisk, og nogle gange mejeriprodukter og æg.

Jeg røg så ind i den kategori som hedder ” sportskade”, og jeg kunne seriøst mærke at mine muskler resituerede hurtigere efter min arbejdsskade.

Så dette tip er hermed givet videre.

Du kan læse mere om emnet her:

http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/features/protein-powder

Og du kan også se en video om emnet her:

 

Leave your comment